Tre poeng mot Sogndal

Det ble en flott søndag i sola på Nammo Stadion, da Raufoss vant 3–1 over Saftkokaradn fra Sogn. 

Annonse:

Ole Petter Berget & Co hadde justert det taktiske opplegget og gjort noen endringer på laget fra sist helg. For første gang startet David de Ornelas på venstresiden, mens Nicolai Fosso Fremstad tok plass sentralt i «sekserrollen». Alexander Achinioti gikk inn i midtforsvaret. Også Godset-innleide Aleksander van der Spa gikk rett inn på laget fra start.

Kampen startet rolig, og tempoet var forholdsvis lavt innledningsvis. Etter et kvarters spill viste imidlertid Raufoss frem kvalitetene sine. Etter en innøvd corner ble ballen slått ut til 16-meteren, der Rafik Zekhnini fyrte løs. Skuddet ble blokkert, men Torjus Engebakken plukket opp returen og klinket til fra samme hold. Keeperen var nær, men ikke nær nok til å hindre scoring. Engebakken er i storform og satte sitt 2. mål på 3 kamper. 

Bare fem minutter senere smalt det i stolpen fra Fremstad. Et langt innkast ble stusset videre, og fra straffemerket fyrte «Nico» til. Kort tid etter viste også de Ornelas seg frem. Fra egen banehalvdel driblet han av tre-fire Sogndal-spillere før han avsluttet mot lengste hjørne. Der var keeper Jendal på plass og fikk slått til corner.

Hjørnesparket ble slått presist av Jørgen Sjøl, rett på hodet til kveldens beste Raufoss-spiller, Erik Frøysa, som økte til 2–0 etter en halvtime.

På dette tidspunktet var Raufoss nærmere både sitt tredje og fjerde mål enn Sogndal var redusering. Likevel fikk gjestene vist at de også har kvaliteter. Sebastian Pedersen, som har scoret mot Raufoss tidligere, dukket opp på bakerste stolpe etter et godt innlegg fra høyre og satte enkelt inn 2–1 etter halvtimen. 

Stillingen sto seg til pause, selv om Sogndal avsluttet omgangen best med et solid press og flere store sjanser de siste ti minuttene.

2. omgang startet som den første sluttet, med et lite Sogndal-overtak i sjanser. Den største muligheten kom etter rundt 50 minutter på et innlegg fra venstre. Likevel kjennetegnet det Raufoss-spillerne denne kvelden at de ofret seg fullt ut – de blokkerte, kriget og jobbet iherdig for å sikre seieren - og det var nettopp det Ornelas gjorde slik at sjansen gikk over mål. 

Avgjørelsen skulle komme på en overgang. Først fikk Engebakken en kjempemulighet etter et flott forarbeid av Adrian Rogulj. Deretter var det innbytter Eirik Åsvestad som, nærmest på egenhånd, kjempet til seg ballen og la inn til Rogulj, som sikkert satte inn 3–1.

Det siste kvarteret forløp relativt rolig. Sogndal hadde noen halvsjanser og dødballer, mens Raufoss satset på kontringer. Flere mål ble det ikke, og hjemmelaget kunne til slutt juble for tre fortjente poeng.

Neste kamp på Nammo Stadion er fredag 3. juli kl. 18.00 mot Strømmen, men før det venter Sandnes Ulf på Rogalandet neste lørdag. 

Kampfakta: Raufoss - Sogndal 3-1 (2-1)

Scoringer: Torjus Engebakken 16', Erik Frøysa 32', Sogndal 35', Adrian Rogulj 76'

Laget: Anders Klemensson, Erik Frøysa, Alexander Achinioti, Aleksander van der Spa (Mads Orrhaug Larsen 72.), Jørgen Sjøl, Nicolai Fremstad (Jonas Selnæs 72.), David de Ornelas, Torjus Engebakken (Filip da Silva 85.), Rafik Zekhnini (Eirik Åsvestad 72.), Emil Sildnes (Markus Aanesland 61.), Adrian Rogulj

Gult kort: David de Ornelas og Erik Frøysa

 

 

Annonse fra Obos-ligaen: